Online Marketeer worden? Leer deze skills

Ben je van plan om een carriere switch te maken en als online marketeer aan de slag te gaan? Dan hebben wij in dit artikel een lijstje met skills gemaakt die je in minder dan zes maanden kan leren. Met deze skills ben je direct interessant voor zeker zeventig procent van alle bedrijven die op zoek zijn naar een (junior) online marketeer.

Maak een WordPress website

Dit klinkt voor veel mensen die niet uit de online marketing of web design komen als een vrij grote opgave. Voor de gemiddelde online marketeer is dit echter een standaard taak die vaak in nog geen minuten wordt uitgevoerd.

Om je alvast op weg te helpen (en jou te laten zien hoe eenvoudig het maken van een WordPress website is) hebben wij een voorbeeld gemaakt.

Om te beginnen ga je naar TransIP en registreer je een domeinnaam. Na het registeren van de domeinnaam maak je bij het afrekenen automatisch een account aan. In deze account koop je vervolgens bij de domeinnaam WordPress webhosting. Vervolgens doorloop je een aantal eenvoudige stappen en wordt de WordPress website binnen tien minuten online zichtbaar.

Vervolgens download je Elementor en ga je op YouTube zoeken naar filmpjes die uitleggen hoe je een basic website bouwt met Elementor. Er zijn tal van filmpjes die je uitleggen hoe je een Elementor WordPress website bouwt van header tot de landingspagina’s en de footer.

Dit hele proces leren duurt ongeveer drie uurtjes. We raden je dan ook aan hiervoor (bijvoorbeeld) een zaterdagochtend of regenachtige zondagmiddag voor in te plannen.

Nadat je de website online hebt gezet en een basis design hebt gemaakt met Elementor (het klinkt moeilijk maar dit kan echt iedereen) mag je echt trots op jezelf zijn. Het gaat er hier namelijk niet om dat je een prachtige website maakt (daar is immers ervaring en skill voor nodig). Het gaat erom dat je leert door gewoon online te zoeken (zoals het lezen van dit artikel) hoe je als online marketeer zaken gedaan krijgt.

Ook in een functie als online marketeer krijg je wekelijks (dan niet dagelijks) te maken met opdrachten waar je niet direct van weet hoe je ze moet uitvoeren. Zoeken op internet (zoals via Google en YouTube) is de manier hoe eigenlijk alle online marketeers en WordPress developers in de beginjaren te werk gaan.

De reden dat we jouw adviseren om een WordPress website online te zetten (en niet iets van scratch te maken) is omdat meer dan 80% van de bedrijven in Nederland een WordPress website heeft. Grote kans dat je komt te werken voor een online marketing bureau dat zich specialiseert in WordPress development of daarmee te maken heeft. Ook wanneer je direct aan de slag gaat bij een bedrijf is de kans groot dat het bedrijf een WordPress website heeft die draait op Elementor (of Gutenberg en Divi).

Doe een cursus html en css

Niet iedere online marketeer kan overweg met html en css. Toch is het wel heel erg handig voor bedrijven wanneer een interne online markteer hier ervaring mee heeft. Op bekende platformen zoals CodeCademy kan je al vanaf een paar tientjes in een week tot drie weken tijd (een uurtje per dag) html en css leren.

Vervolgens is het verstandig om aan de hand van YouTube filmpjes te ontdekken hoe je bijvoorbeeld css wijzigingen doet aan een WordPress website.

Het vraagt even een investering van tijd en geld maar ten opzichten van wat deze investering oplevert kan dit als minimaal worden gezien. Zeker wanneer jij gecommiteerd bent om Online Marketeer te worden is het verstandig om als een spons zoveel als mogelijk skills te leren (vaak in je eigen tijd buiten werk om).

Leer E-mailmarketing

Tussen de Online Marketing Vacatures op deze website komen wij eigenlijk maar weinig vacatures tegen waar er niet om minstens basis kennis van E-mailmarketing wordt gevraagd. Uiteindelijk zal je binnen jouw rol als online marketeer in de loop der maanden/jaren het meeste leren over e-mailmarketing. Echter kan je jezelf al heel ver op weg helpen door een account aan te maken op bijvoorbeeld MailChimp of ActiveCampaign. Door hiermee aan de slag te gaan leer je snel de basis principes kennen.

Wat vaak storend is voor recruiters tijdens sollicitaties is niet perse dat een sollicitant geen kennis heeft van Online Marketing. Het probleem is wanneer een sollicitant laat zien geen moeite te hebben gedaan om hier in de basis al wat over te weten te komen.

Ieder bedrijf heeft een eigen werkwijze die je sowieso zal moeten leren. Het is alleen wel belangrijk dat je laat zien moeite te doen om bepaalde online marketing concepten/disciplines jezelf eigen te maken.

Verdiep je in SEO én Google Search Console

Wanneer je je gaat verdiepen in Online Marketing zal je ongetwijfeld al snel wat lezen (of horen) over Google Analytics (GA4). Hoe belangrijk GA4 ook is. Het is aan het einde van de dag een tool om online marketing strategieën en data in kaart te krijgen.

Wat veel online marketeers hierin echter missen is dat kennis van Google Search Console (dit is dus iets anders dan GA4) eigenlijk net zo belangrijk is. Google Search Console is namelijk het systeem van Google waarmee je dagelijks het organische Google verkeer vanuit Google in de gaten kan houden.

Waarom zeggen we dit vraag je jezelf misschien af? Dat komt omdat basis kennis van SEO ontzettend belangrijk is in de Online Marketeer. Ook al is SEO niet een fundamenteel onderdeel van de online marketing strategie van een bedrijf. Dan nog steeds zal je er in jouw rol als Online Marketeer niet omheen kunnen. Ieder bedrijf zal het belangrijk vinden om gevonden te worden op zoiets simpels als bijvoorbeeld de bedrijfsnaam in Google.

(Je hebt waarschijnlijk wel eens een bedrijf opgezocht in de zoekmachines dat derde stond op zijn eigen bedrijfsnaam, niet echt professioneel toch?).

Om SEO te leren is het eigenlijk het beste om twee dingen te doen.

  1. Lees een boek over SEO (er zijn ontzettend veel goede SEO boeken op Bol.com).
  2. Zet een WordPress Website online, koppel deze via Google Site Kit aan Google Search Console. Schrijf vervolgens een aantal blog artikelen (van minimaal 500 woorden). En hou vervolgens de weken erop GSC in de gaten om te kijken wat er gebeurt.

Zeker vanwege de laatste manier leer je snel wat het effect is van bepaalde content en hoe je kan ranken in de zoekmachines. Je kan veel lezen over SEO maar aan het einde van de dag is ervaring met SEO het allerbelangrijkste om een goede SEO specialist/Online Marketeer te worden.

Leer de basics van Canva

Ondanks dat deze het laatste in het rijtje is, is dit misschien (op dit moment) wel de allerbelangrijkste om te leren. Het maken van social content, foto’s bewerken, logo’s etc is structureel onderdeel van het werk van een Online Marketeer. We weten zelf eigenlijk niet echt goede Canva cursussen (omdat we ze zelf nooit hebben gedaan). Dus we raden je aan om een gratis account aan te maken en op YouTube filmpjes op te zoeken van mensen die je uitleggen hoe je in Canva bijvoorbeeld een logo maakt of een Social Media post.

Bekijk alle Online Marketing Vacatures op onze homepage.

Bekijk ook:

Vacature Plaatsen

Bekijk hier de mogelijkheden om vacatures te publiceren in het netwerk van OnlineMarketingjobs.nl.