{"id":2448,"date":"2023-08-06T09:52:25","date_gmt":"2023-08-06T09:52:25","guid":{"rendered":"https:\/\/www.onlinemarketingjobs.nl\/?p=2448"},"modified":"2023-08-06T12:36:35","modified_gmt":"2023-08-06T12:36:35","slug":"6-tips-om-te-starten-als-freelance-copywriter","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/www.onlinemarketingjobs.nl\/6-tips-om-te-starten-als-freelance-copywriter\/","title":{"rendered":"6 tips om te starten als Freelance Copywriter"},"content":{"rendered":"\n
Je hebt even getwijfeld, maar uiteindelijk heb je de knoop doorgehakt: je gaat starten als freelance copywriter<\/a>. Of het nu in bijberoep of hoofdberoep is, het is een uitstekende beslissing, gefeliciteerd! Er is de dag van vandaag heel wat werk voor tekstschrijvers en het is ook gewoon \u00e9cht een leuke job. Goed, de beslissing is gevallen. Maar waar moet je nu rekening mee houden wanneer je op freelance basis aan de slag gaat als copywriter? Werkze! to the rescue!<\/p>\n\n\n\n Wanneer je eindelijk die beslissing hebt gemaakt om te starten is het verleidelijk om er meteen in te gaan vliegen. En dat komt heus wel, maar zorg ervoor dat je eerst je basis klaar hebt staan. Daarmee bedoelen we enerzijds jouw aanbod: wie ben jij en wat heb je te bieden? Schrijf je copy? Lees je teksten na? Of wil je beide doen? Maak je content? En wat is je medium dan? Heel wat zaken om over na te denken, maar panikeer vooral niet: het antwoord is vaak heel snel duidelijk. <\/p>\n\n\n\n Anderzijds ga je op zoek naar jouw ideale klant. Wie wil jij bedienen? En in welke sector werkt deze persoon? Bepaal jouw niche: je kan bijvoorbeeld focussen op vrouwelijke ondernemers, horecazaken of consultancy-bedrijven in de IT-sector. Ga na welke soort teksten jij het liefste schrijft en waar jouw eigen interesses liggen, zo blijft het voor jou ook boeiend doorheen het hele schrijfproces. En goed begonnen is half gewonnen: wanneer je eerste klant meteen raak is, zal die gelijkaardige klanten aanbrengen en heb je meteen een mooi voorbeeld in je portfolio voor die specifieke sector.<\/p>\n\n\n\n Over een portfolio gesproken: nee, dat is niet enkel een mooie map om als kunststudent mee door de stad te flaneren. Ook jij als copywriter maakt best een portfolio aan. Dit is een verzameling van het werk dat je al gedaan hebt. Wanneer je start heb je natuurlijk nog niet veel om op te bouwen, maar denk eens goed na over wat je misschien toch al gedaan hebt dat relevant kan zijn. Misschien deed je wel eens iets als vriendendienst of was je vrijwilliger bij een magazine in je studententijd? Dat telt uiteraard mee! En als je niet meteen iets vindt, kan je ook fictieve copy schrijven: kies een bedrijf waar jij heel graag voor zou werken en schrijf enkele social media posts of landingspagina\u2019s voor hen. Of – en hier moet je wel wat meer durf voor hebben – verbeter simpelweg hun bestaande teksten. Wie weet nemen ze jou wel aan!<\/p>\n\n\n\n Nog een leuke manier om je schrijfvaardigheid tentoon te stellen is het schrijven van je eigen blog: schrijf over wat jou interesseert, oefen met SEO<\/a> en laat op die manier zien hoe goed je bent. Bloggen als freelancer is bovendien goed voor je vindbaarheid, zichtbaarheid \u00e9n je kan er je persoonlijkheid mee uitdrukken. Een win-win-win voor jouw site dus!<\/p>\n\n\n\nBegin met een goede basis<\/h2>\n\n\n\n
Bouw aan je portfolio<\/h2>\n\n\n\n
Cre\u00eber een eenvoudige site<\/h2>\n\n\n\n